tirsdag 5. februar 2013

Et bra nybegynnerprosjekt

Mange har lyst til å begynne å sy, men sliter litt med å komme igang med et egnet prosjekt. I dette innlegget tar jeg for meg hva som trengs av utstyr og materieler for å få til en bukse, omtrent som denne:



Buksen er sydd i stretch denim fra Stoff og Stil, med svart ribb i livet fra samme sted. Til lommer har jeg brukt kul jersey med hodeskaller fra Mischas; kjøpt hos Sydilla. Kantebåndet er av ribb.

Jeg bruker Stoff og Stil som referansebutikk for hva man må kjøpe inn av materialer og småting, men f.eks. Panduro har også et rimelig bra utvalg av denslags.

Utstyr:


Man trenger et bra mønster å sy etter; et plagg med god passform og enkel syveiledning er en stor fordel når man er helt fersk. Et vellykket resultat er jo viktig for om man ønsker å fortsette å sy.
Jeg vil anbefale Ballongbuksen fra Minikrea(finnes i 0 - 9 mnd, 1/2 - 3 år og 4 - 10 år) som et godt utgangspunkt. Den kan gjøres veldig enkel, eller man kan sy den med en litt mer avansert vri etter hvert. Passformen er super for barn, den finnes i mange størrelser og den passer like godt for både gutter og jenter.
Mønsteret er for eksempel å få kjøpt her.

Materialer:
  • 1 meter eller mindre med egnet buksestoff (for eksempel denim, twill, baby cordfløyel -veldig avhengig av hva slags bukse du vil lage)
  • Ca 0,25 meter med ribb (til å ha i livet).
  • Strikk, 25 mm bred, til midjen
  • Strikk, 5 mm bred, til bena
  • Matchende sytråd -anbefaler IKKE Stoff og Stil sin tråd, den loer, bruk heller Gütermann (fås kjøpt på f.eks. Kid, Princess, Panduro)
  • (Stoffrester om du vil lage en liten applikasjon)
  • (Vliesofix til å "lime" applikasjonen på buksen med)


Så er det bare å sette i gang...

Husk å vaske alt stoffet før du tegner av mønster og klipper (på samme vask som du vil vaske det ferdige plagget) slik at det har krympet ferdig før du syr!

Her er noen bukser jeg har laget. Det som inspirerte meg til å starte å sy selv var de flotte buksene fra danske Mixed (som er å få kjøpt i nettbutikken Mælkechokolade).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar